BPM bij auto import: alle aspecten op een rij

BPM, een term die je zeker wel hebt gehoord. Het gaat in principe om een belasting die speciaal bestemd is voor voertuigen. Maar misschien weet je er niet zoveel van af, en om goede reden: het is vaak genoeg gewoon gelijk in de aankooprijs van de auto verrekend. Maar bij het importeren van een voertuig moet je de BPM zelf afhandelen. In dit artikel hebben we de verschillende aspecten van de BPM aangifte op een rijtje gezet, van de wijze waarop die bepaald wordt tot de procedure die eraan gekoppeld is.

Wat is BPM?

BPM is belasting bestemd voor personenauto’s en motorrijtuigen. Deze is gebaseerd op de CO2-uitstoot van het voertuig. Vandaar dus dat er bij verschillende voertuigen sprake is van een andere BPM waarde. Belangrijk te weten is dat de belasting een eenmalige belasting is en in principe gelijk als aanschafbelasting dient.

Hoe wordt de BPM bepaald?

Zoals eerder aangegeven, is de BPM gebaseerd op de CO2-uitstoot van de auto of motorwiel. Deze uitstoot wordt anno 2022 bepaald aan de hand van de WLTP-meetmethode en verschilt natuurlijk van voertuig tot voertuig. Bij deze gaat het om een test voor het bepalen van de uitlaatgasemissies van auto’s. De resultaten van deze testen zijn in tabellen en koerslijsten vastgelegd, waardoor je vooraf kunt nagaan hoeveel je voor de BPM moet uitgeven.

BPM bij auto import

Wanneer je een auto importeert moet je BPM aangifte doen. Je krijgt bovendien pas een Nederlands kenteken na het betalen van de BPM. Daarom is deze belastingswaarde een van de eerste zaken die je moet afhandelen. Hiervoor moet je naar de belastingsdienst die na de keuring dan gelijk de BPM afrekent. Doe wat onderzoek en lees in over de tarieven die van toepassing zijn bij jouw auto, zodat je dan kunt nagaan hoeveel je eigenlijk vrij moet houden om uiteindelijk je droomauto op de weg te krijgen.

BPM bij import: mogelijk financieel voordeel

Vaak genoeg kom je met importeren veel goedkoper uit. Dat omdat er sprake is van een BPM rest bedrag. Je hoeft dus niet de volledige 100% te betalen, tenzij je natuurlijk een brandnieuwe auto koopt. Daarnaast is het mogelijk dat je niet eens BPM hoeft te betalen, maar registratie is alsnog van toepassing. Dat is bijvoorbeeld het geval bij auto’s met een lage CO2-uitstoot of auto’s zonder uitstoot van CO2. Ook auto’s die ouder zijn dan 25 jaar horen tot deze categorie.